gezond-eten

Gezond oud worden door juiste levensstijl

Dat is voor veel mensen omschakelen
Als je in goede gezondheid oud wilt worden zul je in veel gevallen je levensstijl, waaronder je eetgewoonten, rigoureus moeten veranderen. Dat moet je natuurlijk wel willen, want het vergt nogal wat van je. Toch is het de moeite waard onderstaande kennis tot je te nemen, je kan er altijd iets van meenemen.


Honderd jaar oud en volkomen ziektenvrij

Midden in het Himalaya gebergte, in het noorden van Pakistan en vlakbij de grens met India, ligt de Hunzavallei. Hier woont een van de langstlevende volken ter wereld. Veel mensen worden er met gemak 100 jaar of nog ouder. En dan zijn deze stokoude mensen ook nog eens kerngezond. Chronische ziekten en kanker komen hier niet voor. Maar ook voor verkoudheid, griep en andere ziekten, lijkt dit volk immuun te zijn. Hoe dat kan, is onderzocht door onder andere de Roemeense wetenschapper Dr. Henri Coanda, bekend van zijn onderzoek naar het drinkwater dat de Hunza's drinken wat afkomstig is uit de gletschers aldaar. Ook heeft de Schotse arts Robert McCarrison zeven jaar in de vallei onderzoek gedaan.


bebaarde-man-Hunza-Vallei
CC BY 2.0, Maria Ly
In Hunza Valley worden de mensen niet zelden honderd jaar oud, leeftijden tot 140 jaar worden zelfs genoemd.

Lokaal voedsel
Ze eten uitsluitend lokaal voedsel en overwegend vegetarisch. Denk aan verse groenten en fruit in de zomer. Een klein beetje zuivel (schapekaas) en vooral granen en gedroogd fruit.

De arts, McCarrison, heeft ontdekt dat de Hunza's een minimale eiwitinname hebben. De gemiddelde dagelijkse calorie-inname is 1933 kcal, met een consumptie van 50 g eiwit, 36 g vet en 365 g koolhydraten per dag.

In het voorjaar, wanneer het fruit nog niet groeit, maar de vitaminereserves van de winter al zijn uitgeput, voeden de lokale bevolking zich uitsluitend met compote gemaakt van gedroogde abrikozen. Deze 'vastenperiode' duurt twee tot vier maanden en heeft een reinigende werking op het lichaam.


abrikozen-drogen-Hunza-Vallei
Het drogen van abrikozen door vrouwen uit de Hunza Vallei

Afzien en toch gezond oud worden

De Hunza's zijn landbouwers en het meeste werk wordt met de hand gedaan, waarbij er dagelijks vele kilometers te voet wordt afgelegd. Het lijkt erop dat de harde en bizarre omstandigheden waarin dit volk leeft een zeer positief effect heeft op hun gezondheid en daarmee kennelijk ook op hun levensgeluk.
Dit in tegenstelling tot onze verwende westerse wereld waarin geld, consumptie en stress de hoofdrol spelen. Dat wat wij als welvaart ervaren dus.

    Wat maakt het verschil
  • Veel lichaamsbeweging.
  • Verschillende rustpauzes per dag, vaak gecombineerd met yoga-oefeningen.
  • Geen haast-maatschappij, daardoor geen verkeerde stress.
  • Harmonieuze samenleving, waarin absolute gelijkheid tussen man en vrouw.
  • Maximaal twee maaltijden per dag, voornamelijk onbewerkte producten, vaak rauw of kort verhit, en vrijwel uitsluitend vegetarisch.
  • Wat veel gegeten wordt zijn granen (volkoren tarwe, gerst, boekweit), groenten, zaden, noten, bonen en een klein beetje zuivel. Daarnaast eten ze veel fruit dat op de daken van hun huisjes wordt gedroogd. Vooral gedroogde abrikozen en abrikozenpitten, vol met vitamine B17, worden veel gegeten.

Dierproeven
De arts McCarrison heeft indertijd het Hunza-dieet en het toenmalige gangbare Amerikaanse dieet van witbrood, blikvoer en veel vlees getest op twee groepen ratten. De resultaten waren verbluffend. De ratten die 27 maanden lang het Hunza-dieet kreeg voorgeschoteld verkeerden in blakende gezondheid. De ratten die het Amerikaanse dieet kregen voorgeschoteld, gingen er in gezondheid achteruit of werden ziek.

GEZOND OUD WORDEN

Toepassen in je eigen levensstijl
Natuurlijk zijn de leefomstandigheden waarin de Hunza's leven niet met die van ons vergelijkbaar, maar we kunnen er wel veel van leren.

Verhuizen naar de Hunda Vallei, dat kunnen we niet en dat willen we niet. En dat hoeft ook niet, als we datgene wat we van de Hunza's leren, in onze levensstijl kunnen toepassen.

Veranderen kost tijd. Wil je overschakelen naar andere voedingsgewoonten, doe dit dan niet overhaast maar voer die veranderingen geleidelijk in.

Conclusies
  • Verminder drastisch je suikerconsumptie of stap over op stevia. Suiker is vergif!
  • Vervang een snack in de avond door een glas water.
  • Verminder je vleesconsumptie en vermijd in ieder geval het eten van rood vlees. Liever helemaal geen vlees en anders kip.
  • Het iedere dag eten van 3 gedroogde dadels en 3 gedroogde abrikozen is een weldaad voor je lichaam.
  • Dadels en abrikozen zijn ook een uitstekende vervanger voor koekjes en snoep. Net als een handjevol noten.
  • Eet minstens 2 à 3 keer per week peulvruchten als bruine, witte en zwarte bonen, kapucijners, kievitsbonen, limabonen, linzen, kikkererwten, kidneybonen en sojabonen.
  • Eet minstens 2 à 3 keer per week vis. Liefst vette vis als makreel, haring, paling, sardines, sprot, zeebaars, forel of zalm. Vis uit diepvries of blik is geen probleem, behalve bij zalm. Verse zalm is meestal Atlantische zalm, wat een vette soort is. Uit blik of diepvries gaat het vaak om minder vette zalm uit de Stille Oceaan. We noemen vis ‘vet’ als er meer dan 5% vet inzit. Je kunt dit checken op het etiket.
  • Eet geen bewerkte producten, kook zelf met verse groenten of met groenten uit de diepvries.
  • Eet voldoende fruit en bessen.
  • Vervang witbrood door volkoren. Roggebrood, zoals de Finnen en Duitsers dat eten is helemaal top!
  • Groenten die je (indien beschikbaar) wekelijks zou moeten eten zijn: wortel, boerenkool, brocolie, veldsla, uien, knoflook, prei, tomaten, paprika en rucola. En zeker ook rode biet, bloemkool, bonen en peulvruchten.
  • Gebruik niet teveel alcohol.
  • In plaats van mayonaise gebruik je yoghurt als basis voor sausen. Ook hummus kan mayonaise in sommige gevallen uitstekend vervangen.
  • Met het weggooien van kookwater, worden vaak ook veel vitamines weg gegooid. Om die reden is het bereiden van je voedsel op een bakplaat in de oven een beter alternatief.
  • Probeer ongezonde stress te vermijden en streef ernaar om iedere dag enkele rustmomenten in te voeren.
kikkererwten
Kikkererwten bevatten veel gezonde voedingsstoffen, zoals calcium, magnesium en veel vezels. Ze geven een verzadigd gevoel en bevorderen je spijsvertering. De peulvruchten zijn caloriearm en populair in de fitnesswereld.
sprot
afbeelding: sprot
De vetzuren in vis (omega 3-vetzuren) beschermen tegen hart- en vaatziekten. Met name vette vis bevat veel gunstige vetzuren.
Visvetzuren verkleinen de kans op hart- en vaatziekten en zijn bloeddruk verlagend. De meeste vis (en schaal- en schelpdieren) is rijk aan vitamine B6, B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Het is ook een bron van eiwit en 'het goede' vet.

Noorse studie

Een onlangs gedane studie van onderzoekers van de Universiteit van Bergen, in Noorwegen, lijkt het bovenstaande te bevestigen. Wat je eet dat doet er toe.

Het dieet dat de onderzoekers ontwikkelden kan je, volgens het onderzoek, 10 jaar langer doen leven, zelfs als je er pas op je 60ste mee begint. Hieronder lees je de belangrijkste punten uit het geadviseerde dieet.

(bron: demorgen.be)


    Leef tot 10 jaar langer met onderstaand dieet
  • Rood en verwerkt vlees zijn verboden. Eet per dag niet meer dan 50 gram wit vlees.
  • Geen dranken die gezoet zijn met suiker.
  • 10 porties fruit en groenten per dag, bijvoorbeeld volgens onderstaand schema:
    een grote tomaat, een paprika, gemengde saladebladeren, een halve avocado, een kleine kom groentesoep, een banaan, een sinaasappel, een appel, een kiwi en een handvol bessen elke dag.
  • 200 gram peulvruchten per dag, dat is ongeveer het equivalent van een grote kop geweekte bonen, linzen of erwten.
  • 25 gram noten per dag
  • 200 gram vis per dag
  • 225 gram granen per dag. Bijvoorbeeld twee dunne sneetjes roggebrood, een kleine kom ontbijtgranen en een portie volkorenrijst.
  • Maximaal 200 gram zuivel, een kommetje yoghurt bijvoorbeeld.
Dit is een richtlijn. Mensen met zware lichamelijke arbeid zullen er misschien te weinig aan hebben, voor anderen is het misschien veel te veel van het goede.
Uiteindelijk gaat het om de verhoudingen.
volop-verse-groenten
Met iedere dag een mix van verse groenten verzeker je jezelf van een goede bron van vitaminen, mineralen, vezels en anti-oxidanten.



'Enjoy Life'








disclaimer | w3schools | GFDL | GoodFon.com | pixabay | pexels |pinterest | pxhere.com | unsplash.com
copyright © 2013 -
vindikhier.nl - all rights reserved
under construction